Єрмолаєва Галина Михайлівна

 

СТВОВРЕННЯ ПРОЕКТУ ОРГАНІЗАЦІЇ УЧНІВСЬКОГО САМОВРЯДУВАННЯ

 

Проблема учнівського самоврядування давно хвилює всіх педагогів, особливо нас, учителів молодших класів, оскільки ми стоїмо біля джерел долі людини. І щоб виправдати це високе довір’я Батьківщини, нам доводиться постійно працювати над пошуком шляхів посилення впливу на думки і почуття школярів: формування особистості - громадянина України та підтримка дитячих ініціатив; створення сприятливих умов для залучення молоді до процесів демократизації. Ось тому, нам вчителям початкових класів, слід використовувати в своїй, повсякденній роботі з дітьми такі методи, які б з одного боку сприяли посиленню активності учня в процесі навчання, а з іншого - наближали б його до життя. Це активні методи навчання, методи шукань, дослідні методи, де вчитель - це консультант, порадник, координатор, який переконує учнів у власній правоті силою досвіду, мудрості, але не наказу. Вчитель супроводжує учня на всіх етапах роботи над проектом, але надає йому якомога більше самостійності, щоб робота над проектом стала "педагогікою співробітництва". Бо що може бути кращим для становлення особистості ніж відчуття успіху від результатів своєї праці, від уміння проектувати у великому і малому; вибирати найбільш оптимальні варіанти розвитку. А цьому нас навчає метод проектів. Метод проектів завжди зорієнтований на самостійну діяльність учнів - індивідуальну, парну, групову, котру учні використовують протягом визначеного часу. Ми, вчителі початкових класів, завжди використовуємо різні ігри, які активізують навчальну діяльність, допомагають краще засвоювати програмовий матеріал. Проте досвід підказує, що дітям потрібні і такі ігри, в яких би вони почувалися б більше дорослими та які сприяли б розвитку учнівського самоврядування в класі.

В типології проектів вибрали "Рольово-ігровий проект типу уявлення подорожі" та винесли на обговорення учнів. З інструкторів (мої випускники) та з наставників (бабусі чи дідусі учнів). Мої колишні учні познайомили першокласників з грою "Подорож по планетам", в яку вони гралися 4 роки, та ще деякими діловими іграми. Підготовлені інструктори не нав’язували ігри, а готовили їх до обговорення та самостійного вибору. Наприклад:

- Вам сподобались ігри про які ми Вам розповіли?

- А в яку б гру ви хотіли грати?  А яку б назву гри хотіли?

- Це добре, що визначили гру "Подорож в країну Знань". А на чому
ж будете подорожувати? (дають 3-4 назви предметів: літак,
автобус, космічний корабель, поїзд).


- Це добре, що вибрали для подорожування космічні кораблі і ви добре вже знаєте, що у космос на космічних кораблях випроваджують екіпажі з кращими .вченими, щоб вести якісь спостереження та інші завдання.

- А тепер скажіть скільки рядів парт у вашому класі? (3). А тепер
уявіть собі, що ви вчені-космонавти екіпажу космічного корабля.
І II ряд учнів і III ряд учнів уявляють себе членами екіпажів і це
їм подобається. А тепер діти придумайте назву космічних
кораблів від яких буде і назва екіпажів. Діти вирішили назвати І
космічний корабель "Чайка", II - "Сокіл", а III - "Ластівка".

- А тепер учні 1-го ряду скажіть, хто ви?

- Ми екіпаж космічного корабля "Чайка".                                                                                                                           ,

Так визначається і, II і III екіпажі, а /потім інструктори допомагають першокласникам визначити в. кожному екіпажі командира, а з його допомогою вибирають: бортмеханіків, борт лікарів, борт синоптиків,, борт художників, борт розвідників, борт витівників, борт екологів, поети Бережливих, тощо. Періодично ' відбуваються перевибори для уникнення одноманітності.

Наставники та інструктори допомагають оформити карту-маршрут шляху космічних кораблів: умови гри польоту; добираються примовки й пісні екіпажів; батьківський комітет дбає про єдину форму космонавтів, гарний борт щоденник, в якому фіксуються корисні справи екіпажів.

Щопонеділка дається старт екіпажам, котрі протягом тижня виконують всі умови гри, а той хто без перешкод приземлився, отримає .фішку-квіточку. Для кожного екіпажу заготовлені фішки: для екіпажу "Чайка" - червоні квіточки, для екіпажу "Сокіл" -жовті, а для екіпажу "Ластівка" - блакитні. Командири прикріплюють відзнаки на табло "Підсумки польоту". І, звичайно ж, малята прагнуть, щоб таких фішок у їхньому екіпажі було не менше, . ніж у сусіднього, а це активізує навчально-виховний процес. Кращим же заохоченням є фотографування "космонавтів з наставниками та вміщення їхнього донесення про корисні справи в борт щоденник "Наш клас без прикрас". Під керівництвом Інструкторів в кожному екіпажі триває своя робота та йде змагання в якому екіпажі борт лікарі здійснюють краще перевірку санітарного стану у класі, охайність своїх друзів, провітрювання кімнати класної; борт художники влаштовують виставки кращих малюнків, вітальних телеграм з Днем народження та іншими святами, для друзів, стареньких ветеранів, тощо; борт витівники організовують роботу лялькового театру для стареньких і маленьких, рухливі ігри на перервах. Борт екологи охороняють природу рідного краю,


роблять для птахів шпаківні, годівниці, заготовляють їжу для птахів. Збирають насіння квітів та дарують тим? хто дасть їм нове життя.

Поети бережливих ведуть облік стану підручників, парт, класної кімнати, слідкують, щоб не капала вода; тобто кожен має певне доручення, а при підведенні підсумків дня, тижня діти порівнюють, в якому екіпажі краще виконуються умови гри. Учні роблять висновок, що успіх справи в екіпажі залежить від праці кожного.

Однією з умов успішного польоту кожного екіпажу є активна робота у суспільне корисних справах. Тому борт розвідники ведуть пошук цікавих і корисних справ, а члени екіпажу, космічного корабля поспішають їх виконати. А найцікавіші справи екіпажу підтримуються всіма екіпажами. Так, за почином борт розвідника космічного корабля "Чайка" всі екіпажі включилися в операцію "Квітка". Насіння квітів зібрали багато. Частину насіння надіслали Друзям та родичам у різні міста і села України та різнокольоровими фішками помітили на карті України, де це насіння проросте квітами дружби. Частину насіння подарували у Будинок престарілих та підшефному дитсадку, а частину подарували разом з вітальними листами ветеранам на Святі Перемоги., Насіння, яке надіслали у відповідь із інших сіл і міст України ми висіяли на клумбі "Дружба" біля школи разом з своїми інструкторами та наставниками, а ще ми посадили дерево та кущ калини.

За таким почином ми включилися в операцію "Допоможи птахам вижити". Всі екіпажі змагалися "Де більше зібрали корму для птахів", "де більше зробили годівниць", "До чиїх годівниць злітається більше птахів", тощо.

За допомогою наставників в класі створена Дитяча драматична студія, ляльковий театр та фольклорна група. Свої вистави екіпажі показують для своїх батьків, для стареньких в Будинку престарілих, для ветеранів на Святі Перемоги. Неоцінений внесок цих виховних заходів і в реалізації багатьох навчально-виховних завдань, зокрема впровадження програми морального виховання.

На своїх космічних кораблях діти подорожували по рідному краю, збирали матеріал про заводи, знатних земляків, спостерігали як працюють їх батьки - передовики праці; доходять висновку: щоб устигнути зробити все на уроці, потрібно трудитися так, як Лідія Іванівна (мати Максима) - чітко, не відволікаючись, зберігати кожну хвилину, а для цього насамперед слід правильно обладнати своє робоче місце.

Створюючи умови для самостійного здобуття учнями знань, використовують у роботі велику кількість опорних схем, перфокарт, пам’яток та індивідуальних карточок. Навчити вихованців користуватися усім цим арсеналом непросто. І тому на допомогу


мені приходять бортмеханіки: щоденно здійснюючи перевірку готовності космічного корабля до польоту, вони допомагають виробити вміння організовувати своє робоче місце, готувати до уроку потрібний додатковий матеріал. На заняттях панує атмосфера Змагання серед екіпажів - де охайніші книги та зошити, де більше складуть задач із життя свого екіпажу, в якому екіпажі правильно обладнали своє робоче місце до. уроку, тощо.

Щотижневе підведення підсумків "польоту" разом з інструкторами, щомісячні здачі рапортів наставникам (бабусям та дідусям) сприяють підвищенню морального потенціалу кожного ,. уроку і позакласних занять, створюють у. класі такі ситуації, які Потребують від кожного діяти разом для досягнення спільної мети. Ця гра допомагає дитині пізнати себе і зробити правильний вибір в складних, різноманітних відносинах в екіпажах. Відбувається це шляхом включення кожного учня в активну спільну діяльність. Таким чином забезпечується виховний і розвиваючий вплив на особистість, що формується. Я зі своїми вихованцями встигаю зробити багато чого, тому що вони свої доручення виконують самостійно. Зміна доручень через два-три тижні й різноманітність справ не стомлюють і не набридають дітям. Вбий люблять робити те,, що придумали самі, їм подобається керувати самостійно. А вчителю необхідно "налаштовувати" цей механізм самоврядування і ненав’язливо спрямовувати дії дітей у потрібне русло. Ця гра допомагає згуртувати дитячий колектив і впливати через нього на ' кожного із учасника. Під час такої діяльності створюються ситуації взаємоконтролю, взаємо вимогливості, взаємодопомоги, розвиваючи при цьому ініціативу, активність, тому нашу гру можна вважати надійним засобом розвитку самоврядування у класі.

Крицька Галина Михайлівна ,

вчитель початкових класів.

ЗОШ І-ІІІ ступенів № 9

м. Бровари Київської області

Виступ на науково-практичній конференції

"Проектна педагогіка"

4 січня 2005 р., ЗОШ І-ПІ ступенів № 9

Используются технологии uCoz